Sista dagen i Paris

Idag var det sista dagen i Paris. Vi åkte och såg le grande arche, den nya triumfbågen. Den var verkligen stor. Runt omkring var det en massa byggnader och även ett shoppingcenter, som vi inte visste fanns. Det sysselsatte vi oss med idag. För mig blev det två linnen, en kofta och en ring och sötnosen hittade en klocka. Hittade ett par jättesöta jeansshorts men dum som jag är köpte jag dem inte. Vet inte vad jag tänkte på. Innan vi reste tänkte jag köpa jeansshorts men sen tyckte jag att jag skulle köpa det på resan istället. Sen när jag väl hittar ett par så köper jag dem inte. Jag är lite korkad ibland.

Imorgon åker vi till köln och ska på Phantasialand som är ett stor nöjespark men en massa åkattraktioner. Imorgon blir det bara köra och sen slappa på hotellet, sen blir det Phantasialand på söndag.

Mer shopping

Nu ligger vi på hotellrumet igen efter en heldags shopping igen. Tror vi var ute i affärer i 8 timmar. Jag kom hem med smycken och en grymt snygg väska och Krippe hittade ett par snygga skor. Nu har vi precis käkat kinamat som vi köpte över disk. Det var bara att välja och vraka så det blev lite vårrullar, nudlar, kycklingspett, räkor och krippes favoritchips. Köpte även en melon och brieost till efterätt men nu är vi smock mätta så det får bli lite senare.

Imorgon vet vi inte vad vi ska göra. Kanske blir ännu en shoppingdag eller bara en lång tur runt stan.

Trötta

Idag hände det inte så mycket. Vi var helt slut så vi orkade knappt göra något. Men vi tog oss iallafall till Louvren, Moulin Rouge och Sacre-Couer. Vi var inte länge på alla ställen, det var så mycket folk så vi blev mest irriterade över att man inte kunde ta sig fram någonstans. Inne på Louvren gick vi bara och kollade på Mona Lisa, sen gick vi ut igen. Så trötta var vi. När vi skulle upp och se Sacre-Couer var det en hel del trappsteg som vi inte såg fram emot. Det var uppemot 200 trappsteg (vi räknade på vägen ner). Men vi tog oss upp men några stopp på vägen. Framåt tre på eftermiddagen var vi på hotellrummet igen. Nu har vi precis kommit tillbaka från middagen. Den bästa restaurangen hittills, vi åt på "flodhästen". Trevlig personal och väldigt god mat.

Shopping

Idag har det blivit en hel dags shopping. Vi tänkte först gå in på Louvren men de hade tydligen stängt på tisdagar så det får bli imorgon istället. Men shopping blev det iallafall. Jag köpte två klänningar och ett par skor. Tyckte lite synd om Krippe som fick följa med in till varje butik men man måste ju shoppa lite när man är här :P

Nu är det duschen som gäller. Är alldeles kladdig och svettig av allt vandrande. Här är det 31 grader och sprakande sol så det tär på en. Lite senare blir det middag på någon restaurang här i närheten.

Paris och Eiffeltornet

Nu har vi kommit till Paris, redan första dagen ville vi åka upp i Eiffeltornet. Stod i kö i ca 1½ timme innan vi kom fram för att köpa biljetter, och det var endast biljetterna upp till andra våningen. För att få komma högst upp var man tvungen att köpa biljetterna på andra våningen. Vi var där i ca 3  timmar och själva köandet var kanske 2 av de 3 timmarna. Men vad gör man inte. Det var värt väntan för det var så häftigt att se ALLT.

Notre Dame katedralen

Vi såg på världens häftigaste grej igår vid Notre Dame katedralen. De skulle lysa upp hela katedralen. Klockan var runt 22.30 och då damlades alla framför den. Sen började de lysa upp alla bågarna med färg. Varje individuell figur fick varsin förg. Det var så detaljrikt. Till och med ögonen var markerade. Detta gjordes endast av några projektorer.

Såhär såg den ut på dagen. Det är svårt att få med hur stor den är på bild men den är verkligen jättestor. På en bild längre ner så kan ni se proportionerna mellan hur små vi är jämfört med katedralen.

Detta är när den är upplyst. Nu under semestertiderna har det en sådan visning varje kväll. Under visningen berättade de en massa saker också. Det jobbigaste var att de pratade på franska så man förstod ingenting. Men man kan hämta ett häfte vid turistinformationen där det står vad som sas så jag tror att vi ska göra det.

Frankrike

Nu är vi i Frankrike på ett ställe som heter Amiens. Mysig liten stad men har vari här sedan 11.00 imorse så det finns inte så mycket mer att göra. Har gjort allt som finns redan, dvs kolla i affärer. Det häftigaste med den här staden är att den största Notre Dame kyrkan ligger här. Trodde det bara fanns en men tydligen byggdes dem på två olika ställen. Men denna är större. Läste att denna skulle platsa två gånger med den Notre Dame kyrkan som ligger i Paris. Alltså är den som ligger här dubbelt så stor.

Igår var vi i Berck som ligger på franska kusten. Hade jättemycket problem med internet där så det blev inget. Internet i Frankrike är inte det bästa. Men tänkte visa några bilder från igår. Solen sken igår så vi låg på stranden någon timme och badade i Atlanden. Skulle uppskatta att det var ca 22 grader i vattnet så det var inte så kallt.

På vägen dit åkte vi förbi en millitärkyrkogård. Har aldrig sett något sådant förut så det var häftigt. Detta var från första och andra världkriget. Det var hur många gravar som helst. Det var omöjligt att få med alla på en och samma bild, men detta är några av dem. Det är väldigt strukturerat och väl omhändertaget.

Bye Bye Amsterdam

Nu är det dags igen och nu kör vi mot den franska kusten. Vädret här är inte så mysigt, det är mulet, så vi håller tummarna för lite sol och värme. Det är ju trots allt 40 mil härifrån. Hörs när vi är framme. Hoppas ni har fint väder i Sverige :)

Godnatt

Nu blir det sovdags. Vi bokade precis ett hotell på Franska kusten, vi bor precis vid stranden. Eller iallfall som bilderna visade. Men man vet aldrig hur korrekta dem är. Det är nära till stranden iallafall. Nu hoppas vi bara på lite sol så man kan få lite färg.

Dessa vacka brudar såg vi när vi satt på spårvagnen in till stan idag. De skulle göra reklam för någon ny dricka. Lite skumt sätt att göra det på men man vet aldrig vad som kan hända här i Amsterdam. För lite mer information, de hade endast små trattar över deras niples för att inte vissa allt "för mycket".

15 Juli 2010

Nu ligger vi på hotellrummet igen efter en lång dag i Amsterdam. Vi har hunnit med en hel del. Staden är inte speciellt stor så det tar inte så en dag räcker för att se det mesta.
Vi köpte ett 24 timmars kort som gällde bussar, tunnelbana och spårvagn så vi kunde ta oss överallt. Nä vi var inne i stan köpte vi även ett båtkort där vi åkte guidade turer längs kanalerna. Vi blev riktiga turister men det va skönt att få sätta sig ner och se saker då vi gått runt i stan en hel del. De var hållplatser där man kunde gå av, sen var det bar att vänta på nästa båt. Jättesimpelt. Vi gick av vid en marknad och gick runt där ett tag. Jag hittade ett par söta sandaler som jag köpte.

GB glass finns även här men då heter det OLA!

Arkitekten är grymt snygg här nere. Har hur många bilder som helst på bara hus :P

Utforska staden

God morgon. Ny dag i Amsterdam och idag tänkte vi utforska staden. Har planerat att vara där hela dagen så uppdatering blir det ikväll men nya fräscha bilder. Det är lite halvmulet här så får nog ta med paraply ifall att det börjar regna.

Nu ska vi kila ner till frukosten och äta.

Lite smått från dagen

Hemma igen efter en underbar middag. Vi slog på stort och tog en trerätters. Efterrätten delade vi dock på eftersom vi var så mätta från all mat.

Tänkte visa några bilder på vårt hotellrum, har inte hunnit tagit så många andra bilder än men imorgon blir det nog en hel del då vi ska in till centrum en hel dag.

Hästensängen :)

Öppen toalett, inte det mysigaste men det finns andra toaletter man kan gå på om man så hellre vill det. Men detta är det som bjuds på rummet. Duschen är jättemysig med ett regnfall som kran.

"Porrbelysningen", blev inte så bra bild men det är röda neonlampor längs hela sängen, påde överkant och underkant.

I Amsterdam

Nu är vi nere i Amsterdam. Känns lite konstigt att det gått så snabbt. Igår var vi fortfarande hemma i Sverige. Hotellet vi bor på är jättemysigt. Kommer att trivas här. Dock var det lite svårt med parkering. Parkeringshuset på hotellet skulle ha 75 euro natten. Lite väl dyrt.

Nu ska vi göra oss iordning för att fira resten av vår 2 årsdag. Ska ut och äta en god middag och bara mysa. Det regnar sjukt mycket här så vi tar något ställe som ligger nära. Bilder kommer senare när vi är tillbaka.

Nu gäller det...

Nu gäller det. The D-day has come. Nästan iallafall. Idag åker vi, den första dagen av vår roadtrip. Har vaknat lite till och från sen klockan 5 imorse men det är så det ska vara. Hade en mardröm så kan varit därför men men. Allt är packat och klart. Ska endast lasta in allt i bilen sen är det bara att tranpa gasen i botten och tuta och köra. Idag blir det bara köra, ska ner till Trelleborg där färjan till Tyskland går. Är inbokade på färjan som går 02:30 så vi har en bra stund på oss att komma ner. Kanske ska förbi flygmuseet i Linköping först men ingenting är bestämt. Imorgon blir det också bara köra för då ska vi nämligen vara i Amsterdam. Det blir 60 mil idag och 60 mil imorgon. Inte det roligaste men efter det kör vi bara 20 mil om dagen ner till Paris som vi ska vara i på måndag. Blir ingen blogg förns vi är i Amsterdam. Om jag inte tar in på något internetcafé ikväll då vi kommer ha en massa tid över i trelleborg. Vi vill inte stressa ner så därför åker vi ganska tidigt. Ingen stress på semestern här inte.

Vi hörs när vi hörs. Jag kommer ha det underbart tills dess. Stay in touch.

Middag och mys

Nu är det inte många dagar kvar innan jag och sötnosen åker, har sjukt mycket resfeber nu. Sitetr på jobbet nu och jobbar till halv 9, efetr det blir det mysmiddag med Fia och Olli. Det blir säkert grillat. Det är upp till dem, de får bestämma mat, jag hänger bara på.

Blöö säger jag bara

Ingen lust att blogga just nu så har tagit en liten paus några dagar. Men om en vecka börjar vår roadtrip och då ska jag blogga så mycket jag hinner och en massa blider kommer att dyka upp här. Kör en fräsh start igen då för då kommer jag ha lite roligare inlägg än dessa.

Suck...

Mysigt väder vi har, den enda dagen jag är ledig denna vecka och det är mulet. Så typiskt. Det var egentligen tänkt att vi skulle till trosa och bada hela dagen men det blir nog inte så. Är lite irriterad att det alltid ska vara tråkigt väder då man är ledig.