Hur man kommer ur den onda cirkeln

Lovade ju att skriva om det jag läste i metro igår. Så här kommer det.

Det hela handlade om att man ska tänka rätt och positivt. Och den ondacirkeln kan övervinnas av mental träning och med det menas det att man helt enkelt ska tänka i rätt banor. För om man tänker negativt hela tiden så blir man ju negativt påverkad. Så detta inlägg kommer hjälpa dig lite på traven att tänka i rätt banor så att man slipper hamna i vinterdeprisionerna.

De tog upp tre övningar som jag tyckte var väldigt bra och jag kommer själv att börja med dem.
Den första är att man ska vara tacksam, att man ska ta sig några minuter varje kväll och tänka ut tre saker som man är tacksam över, som gjort dig glad under dagen. Det står att man ska skriva ner dem men jag tycker att det räcker att tänka ut dem.
Den andra övningen är att man ska skriva ner sina mål. Om man inte är redo att skriva ner dem på papper så är man inte redo för en förändring. Se till att ditt mål är tisbestämt, greppbart och mätbart.
Den tredje och sista övningen är att man ska förbereda sig för fallgropar. Man ska helt enkelt ha en plan för vad man ska göra om någonting inte går som man tänkt sig. Tänk på vad du kan lära dig, hur det kändes och hur du kan förhindra att det händer igen.

Den andra övningen fastnade jag direkt för. Jag har så många mål jag vill uppnå men jag vet själv att jag inte kan göra allt samtidigt, och jag velar fram och tillbaka. Så någon av de närmsta dagarna ska jag skriva ner alla mina mål och försöka lista dem och sätta tidsbestämmelser för dem. Jag tror att det hjälper mig en bra bit på vägen och jag kan nog på det sättet lista ut vad jag vill jobba med i framtiden.

Hoppas detta är en hjälp på traven för er som kanske är på väg att hamna i den onda cirkeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0